This Is Africa3 - Reisverslag uit Orungo, Oeganda van Renee Dierx - WaarBenJij.nu This Is Africa3 - Reisverslag uit Orungo, Oeganda van Renee Dierx - WaarBenJij.nu

This Is Africa3

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

15 Maart 2013 | Oeganda, Orungo

Een kind onderzoeken, no way, stethoscoop hangt om hun hals maar daar blijft ie ook. Ze redeneren totaal niet hier, ik moet zeggen dat ze dit in somalie beter deden, hier was het logistiek een RAMP en waren de verpleegkdunige niet opgeleid maar redeneren ging zo nu en dan, er was meer potentie. Iedereen hier heeft malaria en wordt daarvoor behandeld ook als de malariatest negatief is haha. Het is een stuk primitiever, minder middelen, maar de mensen zijn ook minder ziek, in somalie stierven iedere dag kinderen hier niet. Dit maakt het werk ook wat ontspannender. Ik zie het als een vakantie eigenlijk! Maar ik probeer ze op mijn manier ook te leren redeneren, en hoe ze een onderzoek moeten doen bij een ziek iemand, waar ze naar moeten kijken etc. maar wil ze niet teveel voor hun kop stoten want het werkt wat ze doen, mensen worden beter, zijn tevreden it makes sence. Je moet ook niet vergeten het blijft afrika, je moet er ook geen europa van willen maken.
Uiteraard maak ik ook hier vanallerlei gekke dingen mee, zo heb ik mn eerste kindje op de wereld gezet! Ik poepte in mn broek van angst, geen idee wat ik precies stond te doen, ik vond het ook totaal niet mooi of een wonder zoals ze altijd zeggen. Vond het een wonder dat ik niet flauw gevallen ben. Ik was misselijk, lijkbleek, het zweet brak me uit en heb 10 minuten buiten op het stoeprandje moeten bijkomen, daar besefte ik me dat ik eigenlijk geen idee had wat het geworden was een jongetje of meisje haha, en dan denk je dat je alles hebt gehad moet die moederkoek ook nog eruit nee nee ik heb erover gedroomd dezelfde nacht nog. De lokale collegas hebben me allemaal de rest van de dag uitgelachen, die bevallen hier allemaal aan de lopende band en vinden het uiteraard ondenkbaar dat ik 28 ben en nog geen kinderen heb. Ik mocht de naam van het kindje uitzoeken maar daar begin ik niet aan alibabba zei ik haha toen verzon ze er toch maar zelf 1. Ook het onderzoeken van een zwangere vrouw was een stap voor mij, die buik palpiteren voelen waar het hoofdje, armpje beentjes en de billetjes zitten, de eerste paar keren was ik tijdens zn onderzoek ook nog misselijk van die gespanne buik maar nu begint het te wennen. Super gaaf dat ik dat ook allemaal leer hier! Ofja leer, ik leer het mezelf met het boek in de ene hand en logisch nadenken in de andere!! En ik word iedere dag weer voor de leeuwen gegooid, als er een noodgeval is moet ik dat naar Soroti rijden. En bedenk je ef dat ze hier links rijden, stuur aan de verkeerde kant hebben en geen wegen en ik de weg NOOIT weet en dan ligt er ook nog een noodgeval achterin de bak hoezo onverantwoord haha. Ook hier gekste wonden, veel verbrandingen, slangenbeten. Ja je zit echt in de jungle savonds ook erg oppassen als je buitenloopt er zitten hier cobras. Het improviseren en creatief zijn omdat je vaak de middelen niet hebt vind ik het leukste van alles. Vandaag had ik een vrouw die voor de helft verbrand was, moest ik die verbrandingen gaan verzorgen, roesje gegeven met ketanest (nooit gedaan, heel akelig dus weer haha) De verpleegkundige wilde de brandwonden met van dat pluiskatoen gaan schoonvegen, ik zeg ja doe dat maar ef niet. Dat snappen ze ook niet die denken echt dat dat goed is hahaaa). Omdatik hier alleen ben zie ik wel alles en kan ik ook van alles een beetje meepikken. Aangezien de nood niet hoog is hier profiteer ik daar dan ook van!
Alfred is niet aanwezig in het project hij is meestal in kampala ik ben dus echt 1 van de oegandezen. Bijna ieder avond word er beetje geld ingezameld en kijken we met zn allen een voetbalwedtsrijd, veel premier league en alles van de champions leageu. Dit is ook zo mooi een kabaal alsof je in het stadium zelf zit. Iedereen is altijd buiten bezig, continue word er wel muziek gemaakt of gedanst en ik word er altijd bijgehaald. Kampvuurtje maken veel savonds en met naar rook stinkende haren het bed in, wat wil jenog meer. De scholieren voeren toneelstukjes op die altijd wel gaan over zwanger worden en jezelf beschermen tegen HIV. Dat is zo hun manier van counseling, mooi om te zien. Oeganda is uiteraard ook een arm land, de mensen hebben niet veel maar hebben wel alles wat ze moeten hebben zeg maar, er is geen oorlog meer zoals in somalie dat verschil merk je natuurlijk. Ik kan ook uitstapjes maken en gewoon een wandeling maken. Ditheb ik 1 van de eerste dagen ook gedaan ef een hike dacht ik, was meteen verdwaald, 4 uur rondgelopen, kak op het laatst had ik wel sjies moest door het hoge gras en ik had natuurlijk alleen mn flip flops aan woops, gelukkig geen cobra gezien. Zoals jullie lezen bevalt hetmij hier primmaaa. Ik ben erg benieuwd hoe het bij jullie allemaal is. Schroom niet om eens een mailtje te sturen veel van Nederland hoor ik niet doordat ik geen whats app of skype meer heb!! Dikke knuffel voor jullie allemaal!!

  • 15 Maart 2013 - 19:45

    Miriam:

    Ha Renee
    Wat jij allemaal meemaakt in zo'n korte tijd, wauw
    Dan stelt onze sores toch weinig voor
    Je weet wel de gewone ditjes en datjes

    Ja inderdaad witneuzen. Hier ligt alweer sneeuw en was t -11
    De winterkleren kunnen nog niet de kist in, balen

    Roda speelt zo tegen pec in Zwolle, zit nu met buikpijn al voor de buis
    Bovenin is t erg spannend Ajax staat nu bovenaan, 1 punt meer
    Gobel weer blij, dan wel
    Omdat PSV zonodig moest verliezen uit in Heerenveen
    Feyenoord won en staan nu samen met PSV tweede
    Barca heb je wrs zelf gezien in 1 woord wauw
    Andere waren ook erg spannend

    Jammer dat we niet meer kunnen appen
    Zal proberen vaker ff te mailen

    By the way wat kun jij fantastisch vertellen/ schrijven
    Wordt n mooi boekwerk straks. Maak je ook veel foto's?!
    Ik sla de pin erin want t voetbal begint
    Doei greetzzz Miriam

  • 15 Maart 2013 - 22:09

    Vicky:

    Hey Renee!

    Wat maak jij toch allemaal mee! Heerlijk om je verhalen te lezen. Alibaba hahaha. En een bevalling doen.. WOW!
    Erg herkenbaar wat je over Oeganda verteld. De mensen daar zijn zo vrolijk en dankbaar! Echt een mooi land. Grappig om te horen dat je het daar allemaal vrij 'luxe' vindt! Dat idee had ik toen echt niet. Maar goed, ik vergeleek het natuurlijk met de westerse wereld en niet met Somalie ;).

    Ga maar heel erg genieten van de tijd daar! En dat je nog veel mag leren. Wees evengoed maar een beetje voorzichting ;)
    Ik verheug me alweer op je nieuwe verhaal!

    X Vicky


  • 15 Maart 2013 - 23:45

    Eline:

    Wauww wat een verhaal weer! Echt waanzinnig wat je zo allemaal mee maakt. Zo zie je in ieder geval wel wat van Afrika.
    Maar uhhhh had je niet al eens eerder een zwangere vrouw onderzocht? Oh, maar toen had je wel een echo apparaat he, hihi.
    Geniet er nog van de komende maanden. En hopelijk kan je toch geregeld ff je site bijwerken, erg leuk om te lezen!
    X Eline

  • 16 Maart 2013 - 02:25

    Twan Leenen:

    Hey Renee,

    Ich heb al eine hiele tied niks mier geleize, omdet ich het passwoord weer eins kwiet waas.
    Mer ich dacht ich zal het in het limburgs probiere, zitten op dezelfde golflingte.
    Ich verbaas mich constant wie good det dich, dich kunst aanpassen aan alle nouwe situaties.
    Dich kunst dalik dich neet mier aanpassen aan oos maatstaven.
    Ich lig ederskier dubbel wie dets dich het allemaol verwoerds.
    Wie lang blieft dich nog dau?
    Wil wel weer eens met dich en diene groete maat Inge lekker het biest uut hange, met die van os.
    Ich heb groet respect waat det dich aan het doon bist.

    groetjes Twan

  • 16 Maart 2013 - 03:29

    Jan:

    Hoi Renee,

    Dat boek gaat er gewoonweg komen, zoveel belevenissen vragen om opgetekend te worden. Ben straks ook zeker benieuwd naar de foto's, hoewel die van bevallingen gecensureerd mogen worden.
    Miriam zal overigens een minder prettige avond hebben gehad, Roda verloren van PEC. En het grote nieuws hier is verder dat we een nieuwe paus hebben, een Argentijn. Zullen ze in Uganda ook zekers blij mee zijn.
    Succes verder met het op de wereld zetten van de alibaba's en pas goed op jezelf.

    Groetjes,
    Jan

  • 16 Maart 2013 - 08:09

    Mieke :

    Ha Renee,

    Wat een verhalen weer. Fantastisch om te lezen hoe jij je draai alweer zo snel hebt gevonden. Ik ben jaloers op je dat jij al een kindje ter wereld hebt mogen brengen. Toevallig heb ik afgelopen week op de sosa verloskunde gehad. Ik had niet meer dan een plastic k** waarmee we moesten oefenen haha.
    Geniet vooral en ben benieuwd hoeveel maffe babynamen je nog uit de hoge hoed gaat toveren :-))

    X Mieke

  • 16 Maart 2013 - 10:19

    Marjolein:

    Hey meadje,

    Weam hou det gedach. Renee die aan een zwangere boek zit en die auch nog een kindj op de wereld zit.
    En wie ich zwanger woor, vons se t al eng om noa miene boek te kieken. ;) T wurd nog get haha.

    Ich bun blie te leaze det t dich auch in Afrika good bevilt, en det ze al zo good gewend bus in zo'ne korte tied.

    Bie os hie is alles rustig. geen nieuwtjes meer. Finn de greuit wie kool en duut t gelukkig auch super. Sjoan om te zeen wie hea zich steeds verder ontwikkeld. Doe kins hem neet mieer truuk es wer weer koffie kome drinke esse truuk bus.

    Hieeeeel veeeeel plezeer nog doa.

    Gr Marjolein

  • 16 Maart 2013 - 12:31

    Roland:

    sjoon man!

    roland

  • 16 Maart 2013 - 16:21

    Marja:

    Ha renee,

    Je bent toch echt in een afrikaanse soap beland.Geweldig. Hopelijk kun je hier straks nog wennen!
    groet
    Marja

  • 16 Maart 2013 - 21:10

    Carrie:

    Hallo renee,

    all round,dat is het zeker wat je daar allemaal aan het doen bent.

    Het is geweldig leuk ,hoe jij je ervaringen verteld en schrijft, lijkt of ik er(een beetje) bij ben.

    Meadje,halt dich, x carrie




  • 17 Maart 2013 - 12:13

    Koosenmieke:

    hazzezgod renee , zou oma zeggen . wat jij allemaal meemaakt, wat een rijkdom dat je dit allemaal mag beleven.Wat een wijsheid ga je daar opdoen{hoop ik} en wat kan je straks verhalen vertellen . Geweldig , petje af ! Ik ben een soort jaloers op jou moed ik denk dat veel mensen wel zouden willen maar niet durven. Renee pas goed op jezelf , doe geen dingen die ik ook niet zou doen . Veel lieve groeten van de aso en een knuffel van tante mieke .

  • 17 Maart 2013 - 12:31

    Jon:


    Ha Renee

    Wat een verhalen,prachtig,alleen die cobra's daar wordt het me slecht van hoop echt dat je er geen tegen komt.
    Je bent daar echt op je plaats dat is een ding wat zeker is,ik blijf jaloers op je.

    Pas goed op jezelf en schrijf svp zo vaak je maar kan ,is zo leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt.
    Wat is het hier dan maar saai.

    liefs,
    Jon

  • 18 Maart 2013 - 00:57

    Liesbeth:

    Ha die Renee,

    Waat ein verhale, echt kei sjiek!!
    Du hubs al veul mitgemaakjt in dea korte tied.

    Geniet der nog van; du duus good werk!!

    Groetjes,
    Liesbeth

  • 18 Maart 2013 - 21:42

    Reneetje:

    Het is net een boek, Renée op reis.
    Doe het rustig verder een kloevel.

    Mamzel

  • 25 Maart 2013 - 21:21

    Christel:

    Ha Renée,

    hie ein berichje oet (ein rustig) Zjwaame. Ich vinj ut erg fijn veur dich des doe ut zo nao diene zin hubs, al moos der gein moment aan dinke om dao in zoone bushbush te zitte, laot sjtaon auch nog te werke!!!

    Alle respect dus veur dich.

    Ich hub ein vriendin die ein fobie veur sjlange hait, die zal ich ens bie dich op bezeuk sjture.....haha.

    Let good op dich zelf en gank veural door mit sjrieve, want det kens dich erg sjoon. Ich bön geluif ich neet de eerste dae det zait.

    Veul groetjes, Christel






  • 27 Maart 2013 - 23:40

    Sandra:

    Hee Renee!

    Wat een verhaal weer! Leuk om te lezen.
    Tijdens de warming-up op de training komt het geregeld ter sprake.....wat die Renee nu weer heeft meegemaakt in Africa!

    Het ga je goed!

    x San

  • 28 Maart 2013 - 17:00

    Karien Van Geleuken:

    Hee Reneeke.

    Je bent me er een.......... In je uppie gaan hiken en dan verdwalen.
    We willen je graag heelhuids terug hebben jaaaaa.
    Heb je nog steeds geen heimwee naar ons koude landje, als ik jou verhaal lees weet ik het antwoord al.
    Geniet er maar van, maar AUB. ben voorzichtig, en kom met alles erop en eraan terug.

    Liefs en dikke kus Karien.

  • 30 Maart 2013 - 03:55

    Renée:

    Hee Dierx,
    Super om te lezen dat het je zo goed gaat! Leuke schrijfstijl. Waarschijnlijk zul jij wel poep bruin zijn en wij maar bibberen hier. Witte donderdag heeft zijn naam eer aan gedaan...
    Zit nu in de nachtdienst met Jan, je krijgt de groetjes!!!
    Over 2 weken ga ik terug naar Gambia om te zien hoe het daar is met de mensen die ik heb leren kennen tijdens mijn stage periode. Kijk er enorm naar uit! Aanmelding voor het eindexamen is voltooid, BLIJ!!!
    Drink je ook wel eens een biertje bij 't kampvuur en wat eet je daar zoal? Geit op het vuur?
    x Rutten

  • 04 April 2013 - 09:58

    Tante Lucie En Oom Frits:

    Hier nederland!!! We volgen je op de voet. Look out from the cobra! Dikke knuffel, oom frits en tante lucie.

  • 08 April 2013 - 13:28

    Lauri:

    Ha Neetje,

    wederom een super leuk verslag :-) !! Verdwalen vind ik niks voor jou ;-), moest meteen aan Hoek van Holland denken haha. Maar gelukkig heb je het overleefd en ben je geen enge beesten tegengekomen.
    Je maakt daar wel heel wat dingen mee, erg leuk...en leerzaam lijkt me zo ! Geniet nog van alles daar.
    Kus, Lauri

  • 08 April 2013 - 17:06

    Alda:

    Hoi Renee

    Ik ben een vriendin van je tante Lucie en ken je moeder Jeanne ook.
    Jouw reis belevenissen zijn niet alleen uitdagend maar ook iets wat menigeen ook zou willen mee maken als ze durfden dan wel.
    Geweldig om je zo te volgen, ik laat er mijn spaghetti zelfs voor aanbranden, zo zit ik in je verhaal!

    Renee geniet van de kans die je pakte en geniet vooral van alles wat je nog tegen komt.

    groet uit Roggel


  • 26 April 2013 - 19:37

    Marieke:

    Heeeeyyyy Renee!!!!!!

    Weer ns dien superverhaole biejgelaeze !!!
    Echt kei sjoén.....!!!!!

    Hahahahaha ich haaij waal ns n muuske wille zeen wie desse dae baby
    aant droetkieke/haole waars......!!! Ich hub dr waal in mien gedachte get beelde biej;))

    Hiej zien gengske. Lekker n waekske nao Oosteriek gewaesj...Jodelahitiéééé!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Lekker gagaete en gedronke natuurlijk en op eine froemel gelachuh om de onnuuselste dinger!
    Tóp dus!!!

    En nog get leuks in t veuroetzicht veur Sep. want den gaon ich nao Z.Afrika op vakantie.
    Ech super zin in!!!

    Nou...René.... Nog hiiiéééééél veul plezeer dao en óp nao de volgende bevalling ;)
    En toch aug n bietje veurzichtig dao he!!!

    Dieke knoevel XXX Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Orungo

Somalie

Ontwikkelingswerk in Mogadishu

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2013

bouwvakker

15 April 2013

ingeburgerd

15 Maart 2013

This Is Africa3

15 Maart 2013

This Is Africa2

15 Maart 2013

This Is Africa1
Renee

Actief sinds 29 Okt. 2012
Verslag gelezen: 763
Totaal aantal bezoekers 23083

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2015 - 01 Augustus 2016

weekendje weg

05 Januari 2013 - 05 Juli 2012

Somalie

Landen bezocht: