Avontuur 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Renee Dierx - WaarBenJij.nu Avontuur 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Renee Dierx - WaarBenJij.nu

Avontuur 2

Door: Renee Dierx

Blijf op de hoogte en volg Renee

28 Februari 2013 | Kenia, Nairobi

Hallo Lieve vrienden
Het is een hele tijd geleden dat ik wat heb laten horen, dit heeft zo zn redenen! Er is veel gebeurt en veranderd in de afgelopen periode. Ik zal het allemaal vertellen haha maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen! Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik zit op dit moment in Kenia, Nairobi. We hebben met zn allen gisteren het project in Mogadishu moeten verlaten. De organisatie waar ik voor werk, is een kleine organisatie en het project in Mogadishu is uitgegroeid tot een ontzettend groot en succesvol project. We zijn de enigste europeanen die met onze witte kop samen met de somaliers hier in somalie werken. Er is verder niemand die dit aandurft en ik kann het me ook goed voorstellen het is pittig en niet altijd zonder risico. De meesten organisaties werken vanuit nairobi, dit gaat dan voornamelijk om aansturen en geld bezorgen. Omdat wij met onze witte neus hier zitten hebben we het compound en veelsecurity nodig,, dit kost geld en dit kost veel geld, maar zonder kun je niet. Nu zijn er wat financiele problemen, de verdeling van het ontwikkelingshulpgeld verloopt naar mijn inziens niet eerlijk, de grote organisaties krijgen natuurlijk een heleboel omdat ze bekend zijn en goed aangeschreven staan en de kleine organisaties krijgen een stuk minder. Dit is precies ons probleem, en dit zou betekenen dat we de medicatie voor de kinderen, het loon van alle staff, andere voorzieningen niet meer kunnen betalen. Er moet dus bezuinigt worden, en het eerlijkste is om te bezuinigen op de kostenpost die het minst te maken heeft met het helpen van de kinderen, juist je voelt m aankomen ons compound en de security. Dit is natuurlijk voor ons niet mogelijk om dan nog in Mogadishu te werken. Het heeft een aantal dagen geduurd voordat de beslissing gevallen is maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Wij als team wisten al langer dat we zouden vertrekken maar we mochten niks zeggen hierover voor onze veiligheid (in een land waar niks is over bezuinigen praten, is eigenlijk onmogelijk zolang je er zelf bent, te gevaarlijk). De laatste dagen waren dan ook ontzettend zwaar, ik heb met buikpijn in het ziekenhuis rondgelopen als een idioot nog allemaal anatomie en praktijk lessen gegeven, dat is het enige wat je kunt, zoveel mogelijk kennis overbrengen. Ook heeft de staff me zeker weten verwenst want ik liep alleen maar te controleren commanderen en delegeren ´doe dit´, dat moet zo, denk aan dit etc. Maar naar mijn idee was dit de einige manier om ze te helpen, ik zou snel wegzijn en dan moesten ze het ook alleen doen. Vooral mijn headnurse heb ik acter de veren gezeten haha. Mijn headnurse, miss Hawa, is echt een moederfiguur, een heel klein lief ouder vrouwtje. Maar ze is eigenlijk te lief en te chaotisch om hoofd te zijn. De andere collegas liepen vaak over haar heen, hoefden maar te zeggen mijn kind is ziek en miss Hawa zei; ga maar naar huis dan. Vervolgens natuurlijk weer niemand op de afdeling en stond ze zichzelf uit de naad te werken. Ik heb veel gesprekjes met haar gevoerd en haar uitgelegd dat ze de touwtjes in handen moet nehmen, een beetje zoals ik dat ook deed. En heb haar aan de hand paar dagen meegenomen. Het was voor het team effe wennen maar je zag miss Hawa groeien en meer respect krijgen. Natuurlijk had ze die witte heks wel achter zich staan om te ondersteunen. Maar ze kreeg het strenge steeds meer onder de knie. Vaak heb ik met haar dan na een werkdag een somalische thee gedronken (heel vies ahhahaha, en altij diarree daarna maar goed) en haar gezegd dat ik trots op haar ben etc etc, belonen veren in de kont duwen helpt enorm. Maar ze had het ook echt verdiend! De diretrice van het ziekenhuis (ook dit hoort zich weer heel europees aan maar stelt niks voor haha) was uiteraar dop de hoofte van ons vertrek net zoals de security chef maar heeft het spel zolang meegespeeld. Dinsdagochtend was het zo ver om de staff van heel het ziekenhuis mede te delen dat we woensdagochtend Mogadishu zouden verlaten. Iedereen wird opgetrommeld in de meetingroom en onze projectleider deed het woord. Er wird uitgelegd waarom we moeten gaan en dat we vanuit Nairobi gaan proberen de gelduitdelers (UN) ervan te overtuigen dat ook deze organisatie ertoe doet! En dan hopelijk over 2 a 3 maanden terug kunnen komen. Ook dit is een beetje gelogen, iig voor het team zoals het nu is, ik zal niet over 2 maanden terug gaan naar Mogadishu, als er al iemand teruggaat is het een nieuw gezicht maar ik betwijfel dit zeer. Dit kun je natuurlijk ook niet zeggen dan word het allemaal te heet. Dus zo is het naar de werklui overgebracht. Ik zat naast mijn headnurse en ze keek me aan met zulke zielige ogen, zo van ja maar hoe moet ik dat dan zonder jou doen!!?? Ze zei ook meteen: please come back as soon as possible. Nou bam ik was weg vanaf toen begon deze witte sukkel natuurlijk te zumpen en is ook eigenlijk niet meer opgehouden haha! Nadat onze projectleider het woord had gedaan stond mn lievelingsdokter dr Omar op en begon spontaan een speech. Hij vertelde dat bijna alle doktoren en verpleegkundige tijdens de oorlog vrijwillig in het zhuis hebben gewerkt om de kinderen te helpen en dat we nu loon krijgen is een luxe, we hebben het vroeger zonder loon gedaan dus dat kunnen we nu ook!!! Als dit betekent dat we verder kunnen werken met Cap Anamur. Na deze speech volgde er weer een andere speech, zelfs de poetsvrouwen waren enorm gemotiveerd ineens. Iedereen bedankte cap anamur en sprak alle werknemers aan om vooral zo hard mogelijk en eerlijk door te werken en er voor de kinderen te zijn waar het uiteindelijk om gaat. Deze reacties allemaal waren echt super mooi om te horen. Echt de mensen stonden op en begonnen te klappen en met de vuisten in de lucht zo van: We kunnen het!! Het was erg indrukwekkend en ik had een steen in mn maag. Ik kon die dag niet meer werken haha, we zijn op alle afdelingen nog bye bye gaan zeggen en dan terug naar het compound om alle spullen in te pakken. Op mijn afdeling zeiden ze overigens niet bye bye maar dikke doei want dat had ik ze geleerd haha yis! Overigens ook mooi om te merken was dat hoe boos en irritant ik soms geweest moet zijn op mn afdeling, allemaal hongen ze aan me en zeiden alleen maar je moet terugkomen over 2 maanden. De artsen op mijn afdeling waren er ook beetje vanaf en het stomme is met alle mannnelijke collegas je kunt ze niet even knuffelen. Sta je een beetje voor ze met een zumpgezich ja euh hoie dat is heel dom. Zelfs moeders moesten allemaal een hand en kwamen dankjewel zeggen. Tijdens het inpakken in het compound heeft miss Hawa 3x gebeld germ. Zomaar en ze wilde me zeggen dat ze de staf gecontroleerd had en dat ze hun werk goed hadden gedaan, just like u teach us. Ja hoor weg was ik weer gedverderrie, voelt alsof we ze in de steek laten maar het is niet anders. Ik hoop dat ze het zonder ons redden, maar ik heb maar 2 maanden de tijd gehad en ik ben bang dat dit te kort is geweest.
De vlucht aar Nairobi was lang, terwijl het maar 1,5 uurtje vliegen is. Een vlucht vanuit Somalie word natuurlijk niet vertrouwd dus tussenstop word gemaakt en daar moet alles het vliegtuig uit, met explosiefhonden word alles gecontroleerd en dan weer alles en iedereen erin en verder. Maar eenmaal geland in nairobi vielen mn onderbroek uit!!! Ik heb de afgelopen maanden echt terug in de tijd gezeten!!! En vooral ook niet in Afrika. Somalie heeft niks met Afrika te maken, het is echt arabisch. Dit is pas Afrika. Op het vliegveld zag je mensen zonder hoofddoek en ook blanke mensen, die heb ik volgensmij aangestaard zoals ik in mogadishu aangestaard werd. Ik heb me over alles verbaasd en het eerst wat we gedaan hebben op het vliegveld is een bier gedronken haha! Buiten het vliegdveld kun je gewoon rondlopen, zonder securitys, het is er schoon, er staan huizen, autos rijden netjes, stoplichten, etc... ik was echt onder de indruk en in het begin ook ef beetje bang ofzo hahaa ik vond iedereen die dicht bij me in de buurt kwam verdacht en bij iedere pang die ik hoorde dacht ik shit er word weer geschoten. Had niet verwacht dat ik zo snel aan zon oorlogsgebied zou wennen. Raar is het hier in de supermarkt een regal vol met verschillende soorten chips, belachelijk eigenlijk haha, en de dag ervoor zat ik nog naar ondervoedde kinderen te kijken HUH. Ik heb ook ef een rondje gemaakt in de supermarkt, niks gekocht verder maar gewoon kijken heerlijk haha. Savonds zijn we duchtig gaan uiteten met opnieuw BIER, veel was overigens niet nodig, NADORST nu.
Dan nu wat is het plan voor de komende tijd. Ik zal dinsdag naar een nieuw project vliegen, namelijk OEGANDA!! Ik ben nu ook wel zover dat ik me hierop kann verheugen. Wat ik daar precies ga doen of zal aantreffen geen idee! Avontuur 2 zullen we maar zeggen. Tot die tijd mogen we hier in nairobi genieten van de luxe en ik zal waarschijnlijk wel een safari ofzoiets gaan doen, nu ik toch hier ben!! Ons team word gesplitst wat ik jammer vind we kunnen het goed met elkaar vinden, dus nu doen we dan ook nog maar veel samen, vannacht met zn 3e in 1 bed geslapen haha! Ik hou jullie uiteraard weer op de hoogte dit keer vanuit Oeganda! Hoe is het bij jullie ondertussen allemaal???!!! Heel veel groeten vanuit Nairobi en tot snel

  • 28 Februari 2013 - 08:52

    Judith:

    Wauw Reneeke, dit had ik even niet zien aankomen! Wat een verhaal zeg!
    Ik stuur je deze week nog even een prive mail!!!
    Hou je taai!
    Dikke kus en knuffel van mij

  • 28 Februari 2013 - 09:15

    Roland:

    oeganda! ach ja zo zie je nog eens wat lol lol lol

  • 28 Februari 2013 - 09:58

    Servais:

    Reneeke, ben trots op je. Geniet van je verhalen. Hou je taai daar! Leef met je mee!

    Groetjes Servais

  • 28 Februari 2013 - 10:13

    Jefke:

    Woooow meid, det is waal allemoal verrassend seg...na ja weer un neuj avontuur zulle we maar inderdaad segge! Zet um op in deze neuje oetdaging!! XX

  • 28 Februari 2013 - 10:32

    Kelvin:

    Hoi meid,
    Hoop dat het je weer goed gaat bevallen.
    Genie nog maar even van je vrije dagen.
    Dikke kus kelvin

  • 28 Februari 2013 - 11:14

    Bob:

    Ik mis dr omar nu ook al een beetje. Veel succes in oeganda!

  • 28 Februari 2013 - 11:29

    Carolien:

    Jeetje Renee wat een gedoe zeg!! Heftig allemaal. Maar mooi dat ze toch allemaal zo blij met jullie zijn geweest en er is vast iets blijven hangen:) Jammer dat je je project daar niet hebt kunnen afmaken. Maar nu ga je weer een nieuw avontuur tegemoet!!
    Veel plezier deze dagen en heel veel succes in Oeganda!

    X Lien

  • 28 Februari 2013 - 11:49

    Danny Simons:

    Zoals Servais al schreef ook ik leef met je mee want ook ik heb nadorst !!!! Haha mooi verhaal weer meid !
    Gr. Xxx

  • 28 Februari 2013 - 11:50

    Danny Simons:

    En veel plezier in oe oe oe oe oeganda

  • 28 Februari 2013 - 11:54

    Hannie:

    Renee!! Niet te geloven he? Jullie hebben er iig goed werk verricht, dat het op deze manier eindigt is natuurlijk een beetje erg jammer. Maar voor jou weer nieuwe ronde nieuwe kansen.
    Geniet van de komende vrije dagen en doe vooral leuke dingen!
    Succes in Oeganda!
    xxx Han

  • 28 Februari 2013 - 12:19

    Vicky:

    Renée! Wat maak jij toch allemaal mee! Echt te gek.
    SUPERVET dat je naar Oeganda gaat. Ben ik ook geweest! Heel benieuwd hoe je het gaat vinden!

    Blijf schrijven! Succes en vooral veel plezier! (proost!)
    Xx Vicks

  • 28 Februari 2013 - 12:28

    Mamzel:

    Ha snoebel


    Wat een verhaal weer. Geniet even van de vakantie.
    Een dikke kus.


    Mamzel

  • 28 Februari 2013 - 13:15

    Mieke:

    Hey Renee,
    Wat maak je allemaal mee!
    Geniet lekker van je vrije dagen en de lekkere biertjes.
    Misschien krijg je nog de kans om de zilverruggen te gaan bekijken in Oeganda.
    Have fun!
    x Mieke

  • 28 Februari 2013 - 13:30

    Carrie Smeets:

    Hoi lieve renee,

    Ik denk dat je de essentie van het geheel over hebt kunnen brengen in somalie. Knap werk!

    Nu op naar de volgende uitdaging, heel veel succes daarbij.

    Dikke knuffel, x carrie

  • 28 Februari 2013 - 17:00

    Evelyne:

    Ik zei laatst nog lang niks van Renee gehoord.
    Tjonge wat een belevenissen weer.
    Dit is zo helemaal wat voor jou..
    Zie je het allemaal doen.
    Je hebt toch weer heel wat bereikt in korte tijd.
    Op naar het volgende avontuur.
    Je kan echt leuk schrijven hoor.
    Weer van je verslag genoten.
    Dikke doei! Liefs Evelyne

  • 28 Februari 2013 - 19:21

    Jon:

    Ha Renee

    Wat een verhaal weer,en het blijft spannend,ik ben benieuwd naar de verhalen uit Oeganda.
    Veel succes,hoop dat het meevalt.

    Je vraagt hoe het hier gaat, eigenlijk heel saai,weinig nieuws te melden,ccu en a1 is nog alles het zelfde soms druk soms chaos,dezelfde dokters dezelfde plegen,gewoon alles zoals altijd,nee dan jouw verhaal dat is tenminste eens wat anders

    Hou je taai

    liefs
    Jon

  • 28 Februari 2013 - 20:09

    Margriet:

    Jee Renée wat heb jij al veel mee gemaakt in korte tijd, het is erg leuk om je verhalen te lezen. Geniet van je volgende project en pas goed op jezelf.
    Groetjes Margriet K

  • 01 Maart 2013 - 12:43

    Renena Oet Buullllll:

    Heeeeee Reneeeeeeeeee!!!

    Jeeetje, wat een verhaal!!! Jij maakt het wel heel spannend allemaal!
    Zoals we uit jouw verhaal kunnen lezen hebben ze al heel veel van jou geleerd:)!! Wel eng allemaal zeg. Jij maakt het gelijk mee daar.

    Hoe moet dat bier wel niet gesmaakt hebben, heeeeeeeerlijk! Daar kun je wel lekker onbesnut hard boeren;)!

    Spannend wat je in Oeganda gaat doen, we zijn benieuwd;)!

    Heel de family mist jou haha;)..

    Dikke knuffel, 3x dikke box, 3x dikke houdoeeeeeeeeeee en een dikke kusssssssssssssss xxxxxxxxxxxxx

  • 01 Maart 2013 - 15:45

    Julie:

    Heej Renee!

    Wat een verhaal zeg! Jammer dat je je project niet hebt kunnen afmaken, maar wel mooi om te horen dat je daar zoveel voor de mensen hebt kunnen betekenen!

    Geniet van je vrije dagen daar en ontzettend veel succes in Oeganda!

    xx Julie

  • 01 Maart 2013 - 18:34

    Renée Rutten:

    Roennie, wat een verhaal. Ontzettend jammer dat het projet is gestopt maar wat super gaaf dat je nu in Kenia zit en door gaat naar Oeganda. Ga vooral op safari en bekijk de berggorilla's. Zeker 'n aanrader als je de mogelijkheid hebt... Hier in Roermond alles goed, geloof mij: je mist hier niks!!!
    Geniet en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Dikke x Renée

  • 01 Maart 2013 - 18:38

    Peterke:

    Hallo Renee, wat een verhaal en wat een avontuur en wat een ervaring. Zoals je schrijft zo beleef je het ook en zo kennen we je ook. Ik kijk weer uit naar je volgend verhaal.
    Hier is alles prima, goede carnaval gehad, geen prijs in Berg wel 1e prijs in t'Reutje. Kan nog steeds niet met oma naar bed omdat Moniek nog niet mamma is. Maar het komt er wel aan. Ook wij houden je op de hoogte. Het gaat je goed en tot een volgende keer. Daaaaaaaag Renee.
    Peter

  • 01 Maart 2013 - 19:00

    Marielle:

    Heel veel succes met je nieuwe avontuur ! Het klinkt in klinkt in elk geval alsof je het naar je zin hebt!
    Groetjes Mariëlle

  • 04 Maart 2013 - 16:22

    Lauri:

    Ha Neetje,

    wat een verhaal zeg !! Lijkt me ook erg moeilijk om daar weg te moeten terwijl je voor je gevoel nog niet klaar bent. Maar je hebt al ontzettend veel en goed werk verricht, nu hopen dat ze jouw regime blijven volgen zonder je aanwezigheid. Hoop dat je geniet van je vrije dagen en in Oeganda wacht er weer een nieuw avontuur :-) !! Veel liefs, Lauri

  • 05 Maart 2013 - 00:55

    Mumzel:

    Hey Renee,

    Waat un heftig verhoal zik, en wat maakse op korte tied veul mit!
    Tis toch neet te geluiven, mer alles dreijtj weer om geldj...sjrikkelik!
    Mer noe veur dich n paar daag "rust", ff op oam kome, en den op noa de nuuje oetdaging.
    Auch doa hiel veul plezeer en succes!
    We zeen weer oet noa dien volgendje verhoale!

    Dieke knoevel, mumzel

  • 07 Maart 2013 - 18:17

    Monique:

    Ben vandaag eindelijk eens rustig je verhaal gaan lezen, zonder iemand erbij die me stoort, want het is nogal wat allemaal. Echt niks voor mij, ik zit al te zumpen als ik jou verhaal lees, laat staan dat ik daar zou zijn en dat allemaal moest meemaken. Daarom ben jij ook daar en ik hier. Kan wel heel erg genieten als je schrijft.

    Nu op naar het volgende avontuur en zo zie je wel heel veel in Afrika.
    Tot het volgende verslag en pas goed op jezelf.
    Dikke knuf Monique.

  • 08 Maart 2013 - 01:55

    Luc:

    Sow dat is een verrassing Renee! Vet dat je zoveel verschillende ervaringen opdoet in deze tijd! Geniet ervan! Gr aan Bokito

  • 09 Maart 2013 - 18:23

    Karien:

    Hee Reneeke.

    Hier gaat alles zijn gangetje, lente was in aantocht maar de winter is helaas nog niet
    afgelopen. Wat jij toch allemaal meemaakt........wat een verhaal.
    Ze zullen je zeker missen die witte uit limburg, die vooral met veel humor harten steelt.
    Maedje nu weer met veel enthousiasme opnieuw beginnen en vele hartjes winnen.
    Dikke kus van Karien.

  • 12 Maart 2013 - 12:06

    Danny :

    eemus nog un breudje mit spikkeltjesworst .... van kelvin

  • 17 Maart 2013 - 19:49

    Marieke:

    Hey Réneeeeee!!!!!!

    FF dien verhaole biejgelaeze tot hiej dennuh...
    Waat indrukwekkentj allemaol zik!!!!!!
    En shique wie desse det allemaol omsjriefs.

    Hiej zien gengske en zoveul meugelijk fiéesjes bouwe!!!!
    Noe n paar kiere al vette aovuntjes gehatj biej t Brunke in R'munj.
    En de carnaval is alweer ffkes gelaeijuh ... maar dao hub ich aug weer euverlaeftj!!!
    (gelukkig haaij ich n waekske vak!!!!! ;))

    Hub aovuntjdeens mit Marjo en ze zaet nét det t dr maar neet van wiltj koome om dich get te sjrieve,
    waal genaote van dien sjoén verhaole!!!! Dus biej déze hiel veul grtjs van Marjo!!!!!!

    De grtjss aug van dien naamgenoot René (ccu) haet aug auvuntjdeens.
    Wae hubbe net lekker ozze boek volgevraete mit friet en frikandel speciaal en cola light
    (ter compensatie wóh!!) Hiej zal vanaovuntj dus aug waal aaf en toe get aafgeknaltj waere!!!! Get rochels drbiej vannuh longpatiënten die dr ligge en t fëst is weer hiélemaol complata!!
    hahhahahahha (jah jah... t is weer zover mit de breumelkes hiej....)


    Renééééééé...........!!!!!!!!!! Ich gaon weer ff stoppe!
    Tot de vlgnde kier!!!

    Dieke knoevel... Marie!!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Somalie

Ontwikkelingswerk in Mogadishu

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2013

bouwvakker

15 April 2013

ingeburgerd

15 Maart 2013

This Is Africa3

15 Maart 2013

This Is Africa2

15 Maart 2013

This Is Africa1
Renee

Actief sinds 29 Okt. 2012
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 23116

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2015 - 01 Augustus 2016

weekendje weg

05 Januari 2013 - 05 Juli 2012

Somalie

Landen bezocht: