joeeehoeee - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Renee Dierx - WaarBenJij.nu joeeehoeee - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Renee Dierx - WaarBenJij.nu

joeeehoeee

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

21 Januari 2013 | Somalië, Mogadishu

Hallo Allemaal!
Hier weer een bericht vanuit het belachelijk warme Mogadishu! Ik ben een paar weken verder en begin steeds meer in te burgeren hier. Iedere week is hetzelfde ritme van zaterdag t/m donderdag 8u vertrekken naar het ziekenhuis, 5u weer terug naar het compound. In het compound ga ik meestal eerst f wat sporten, vaak badminton met een van mn duitse collega’s of volley/voetballen met 1 van de securitys. Zodra we in het compound aankomen staan de hassans al met de bal klaar, Ronnie Ronnie roepen ze dan haha sukkels. We eten meestal later, rond uurtje of 8. Gelukkig hoef ik niet te koken, dat doet de enige man in ons midden, Volker, gisteren heeft hij special voor mij moaremoos gemaakt. Ze eten hier verrekte pittig nondejuu!! Wat ik ontzettend mis qua eten is kaas en melk, ze hebben hier alleen van die poedermelk das echt zo vies. De duits/nederlands mopjes over en weer zijn ook al begonnen, en ik word regelmatig die kaseschwester aus Holland genoemd. Ik praat vaak alles door elkaar, op het werk ben je voornamelijk in het engels en met handen en voeten bezig, ik probeer al een paar woordjes somalisch, dat gaat redelijk, maar zodra ze terugpraten weet ik niks meer, in het compound de hele tijd duits, dus je gaat van het ene taaltje over naar het andere, soms ben ik dat wel even echt moe. Als ik het echt zat ben praat ik ook weleens gewoon limburgs, dikke doeiiiii! Ik betrapte me er laatst op dat ik in mezelf duits aan het praten was, DAS GIBS DOCH NICHTTT JUNGE! Na het eten ga ik meestal nog wat werk voorbereiden voor de dag erna. En dan savonds kijken we vaak film of doen we een spel. Films zijn uiteraard weer in het duits en zo na gesynchroniseerd meine gute wat is dat faking irritant hahaha.
Als we om 8u in het ziekenhuis aankomen gaan we eerst naar ons eigen office (stel je er niet teveel van voor, gewoon een vies stoffig hok), daar moeten we wachten tot de security het ziekenhuis gecontroleerd heeft en als we een OK krijgen dan gaat ieder naar zn eigen afdeling. Er zijn 4 afdelingen, 2 op de begange grond, dat is chirurgisch, dus alle botbreuken, wonden en andere vadzigge ranzigheid. Daar zie je me vaak kinderen met de gekste dingen, uitstekende botten, flinke brandwonden, uithangende darmen, noem maar wat op en het is er, ik sta nergens meer van te kijken. Maar dat chirurgie is niet mijn ding, ik ben meer het interne type. Op de begane grond is ook nog de emergency room, dus soort SEH waar alle kindjes zich melden en waar wordt gekeken op welke afdeling ze terechtkomen. En ook de IC is op de begane grond. Op de 2e verdiepinge zijn dan de andere 2 afdelingen, eentje is malnutrition en daar tegenover is de isolatieafdeling waar ik werk, de 3 meest voorkomende ziektebeelden die hier liggen zijn tuberculose/mazelen/meningitis (vaak ook combinatie van deze). Als je ditz o leest zou j edenken, nou dat klinkt toch allemaal goed voor mekaar. Maar stel je er niet teveel van voor, de SEH is gewoon klein hok met 6 bedjes, ook de ic is niet meer dan dat, ze hebben 12 bedden. Maar er is echt geen monitor te bekennen en intuberen doen ze ook niet, het enige wat ze daar meer doen is zuurstof geven. Omdat de kinderen van de isolatieafdeling niet op de ic kunnen ivm besmetting, heb ik boven 2 zuurstofapparaten. En dat zuurstof apparaat is ook niet zoals wij dat gewend zijn vanuit de muur nee dan is gewoon een sort compressor achtig iets, en ik vertrouw het niet of er wel echt zuurstof uitkomt haha. Maar dat is met alles hier, ook de labuitslagen vertrouw ik hier niet echt hahaha. S ochtends is er ook een morning meeting dan komen alle artsen bij elkaar en bespreken de nacht. 1 van de artsen heeft altijd de nachtdienst en die doet dan iook het woord. Wij zijn ook bij deze meeting aanwezig en moeten heel kinderachtig een lijst bijhouden met welke artsen er niet en welke artsen er wel zijn. Dat komt en gaat namelijk maar gewoon zoals het hen uitkomt. Hetzelfde geld voor de verpleging. Al vaak ben ik s ‘ochtends op de afdeling aangekomen, geen kip te zien. Nou dan kun je beginnen bij kamer 1, om de beurt alle kinderen bekijken, en actie ondernemen als er iets mis is. Je loopt echt een soort visite, verandert medicatie, zorgt voor infuuslijnen, maagsondes, urinecatheters. En dan maar hopen date r genoeg voorraad is, vandaag waren de catheters op, heb ik maar een maagsonde daarvoor gebruikt, en aan het uiteinde een handschoen gehangen waar de urine in opgevangen werd (ik schiet dan zo in de lach vaak he). Ook met het geven van zuurstof bijvoorbeeld, je hebt maar 1 compressor tot besschikking en 3 zuurstofbrilletjes dus als je 3 kindjes hebt die zuurstof nodig hebben moet je gaan beginnen te koppelen met tape haha. En krijg je een vierde kindje, tja kijken welke het minst slecht is dan die maar zonder en goed in de gaten houden. De artsen zijn ontzettend blij dat je er bent om ze te helpen en komen steeds ook vragen naar mijn mening (maarja weet ik veel, nog nooit een kind met TB behandeld haha wacht s even, rare situatie). Soms komen ze met een nieuwe opname naar je toe, hier Ronnie doe jij dat even, oke natuurlijk (????) dan kun je het je uitzoeken. Isolatieafdeling is trouwens ook een groot woord want het is een grote bacterien bron, we hebben da nook regelmatig kindere die opgenomen worden met tb en dag later ook mazelen hebben. We hebben uiteraard aparte tb-kamers en aparte mazelen en meningitis kamers. Maar je kunt echt 948629465 keer zeggen tegen de moeders en het personeel, doe de deur dicht, blijf binnen met je kind. Maar de helft van de tijd staan ze allemaal gezellig op de gang door elkaar te hoesten, heerlijk!!! Je probeert zoveel mogelijk kinderen naar de vaccinatiepost te sturen, maar soms zijn de medicijnen op of is de vaccinatiepost dicht. OOk zitten er gaten in de muur, is er op de afdeling 1 wasbak om je handen te wassen en al het personeel heeft 1 mondkapje, dus isolatie zoals wij dat kennen met sluis en schort en haarnetje, no way! Ik heb om de zoveel tijd (helft van de tijd komen ze ook niet opdagenhahaha) met het personeel een kleine vergadering op de afdeling dan vraag ik ze hoe ze het vinden gaan op de afdeling en of er dingen zijn die ze willen verbeteren. Meestal komen ze met rare voorstellen bijvoorbeeld willen ze allemaal nieuwe pennen of meer plastic handscoenen, of stoelen op de afdeling haha het gaat altijd om materiaal en ze denken dat ik geld heb om dat te regelen. Ik probeer ze iedere week scholing te geven over hoe om te gaan met isolatie en wat virale infectie eigenlijk is, zodat ze snappen waarom die deur dicht moet. Zon schooling bereid ik dan in het compound voor, niks speciaals duurt 20-30 minuten. Ze hadden bijvoorbeeld ook geen personeel gekoppeld aan de kamers, nee iedereen werkte overall, ook niet echt handig met besmettelijke ziektes, en ik moet zeggen dat doen ze nu wel echt goed. Maar je moet het blijven zeggen want op de een of andere manier blijft het niet in die koppen zitten. De ene dag komen ze allemaal op tijd en houden ze zich netjes aan de regels, de andere dag kun je weer van voren af aan beginnen. Je moet er mee blijven lachen want als je het allemaal te serieus neemt dan raak je vet gefrustreerd. Scholing vinden ze wel erg leuk, ze luisteren gretig en ik prober ze zelf ook meet e laten doen door vragen te stellen of opdrachtjes te geven dat vinden ze erg leuk! Als je dan op het einde vraagt of ze op of aanmerkingen hebben zeggen ze allemaal: de volgende x willen we wel een blikje fris tussendoor, kun je dat meenemen? Hahahhahahahah broek zakt me af dan! Gister moest ik ook zo lachen, wij hebben een houten bank op de afdeling waar nieuwe opnames op zitten als er nog geen bed vrij is, of als wij het ef rustig hebben kunnen we daar zitten. Nou die bank was dus kapot gegaan (zuinig op spullen zijn ze hier niet) en ineens was de bank weg, dus ik vraag waar is die bank nu dan?? WIjze ze uit het raam, hebben ze die gewoon door het raam naar buiten gegooid! Zo werkt dat hier dus, hop weg daar ligt de bank buiten, oke meide hahaha. Ik probeer niet te vergeten dat de mensen hier een hele geschiedenis hebben.Bijvoorbeeld als ze te laat op het werk komen dan moet ik dat melden maar ik vind het vaak ook zielig, thuis hebben ze niks en ws sochtends eerst nog 12 kindere te eten geven. Dus meestal zeg ik dat ik het ga melden maar doe ik het lekker toch niet. Ook met dat altijd zeuren om nieuwe spullen, ergens snap ik dat wel, die denken die rijke witte heft alles wij hebbe niks, geef ons ook wat. Ik kan me daar niet om ergeren. Maar als je iets geeft moet je iedereen wat geven en dat kan ik niet dus meestal geef ik toch maar niks. Dat ik 28 ben en nog geen kinderen heb en niet getrouwd ben is ook onvoorstelbaar, hier hebben ze met 16 al vaak 2 kinderen en zijn ze getrouwd normaalste zaak van de wereld. En de mannen houden het ook niet bij 1 vrouw haahaha. Je kunt hier wel grapjes met ze over maken daar kunnen ze wel tegen, ze hebben best humor. Nou ik geloof dat wij weer gaan eten dus ik brei er een einde aan! Ik hoop dat ik net zoveel leuke reacties krijg als de vorige keer dat doet me echt goed iets van jullie te horen blijf dat doen!! Hopelijk gaat het jullie allemaal goed! DIKKE DOEI


  • 21 Januari 2013 - 17:11

    Sjninge:

    Ronnie!!!!!

    Haha wat weer een heeeeerlijk verhaal weer!!! Vooral die bank uit het raam haha TE GEK!!! Goed en knap dat je zo aant inburgeren bent. Fijn en voldaan gevoel lijkt me ook dat je vooruitgang ziet bij de locals. Klinkt wel heftig hoe het in zijn werk gaat binnen het ziekenhuis qua isolatie enz! Jullie lopen allemaal niet echt de kans om zoiets op te lopen zo lang je je kapje goed draagt? En jullie hebben allemaal vaccinaties gehad tegen deze ziektes toch? Hebben de mannen nog geen interesse in jou of zijn ze niet geïnteresseerd in blanke meiden? ;-) Volgens mij vliegt de tijd daar in ieder geval dus hier en daar niet vergeten te genieten!!!!

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal! XXX

  • 21 Januari 2013 - 18:02

    Evelyne:

    he Ronnie,
    Leuk weer het een en ander van je te lezen. Zo te lezen heb je je goed aangepast.
    Je kunnen daar wel eeuwig aan het werk blijven he.
    Eigenlijk bijna niet voor te stellen hoe alles gaat.
    Beetje plagen heen en weer maakt het alleen maar leuker toch.
    Hier in Nederland is de dooi een beetje gekomen, dus een 11 steden tocht gaat er voorlopig niet komen.
    He meis geniet van je tijd daar.
    Groetjes Evelyne

  • 21 Januari 2013 - 18:08

    Karien:

    Hee Reneeke.
    Wat heerlijk toch om jou verhaal te lezen, lijkt net of je naast me staat en heel enthousiast aan het vertellen bent. Op deze manier lijk je ook heel dicht bij te zijn.
    Heb nu avonddienst met Renee en Twan en het is rustig, dus even de tijd om een reactie te sturen.
    Hier is het winter en soms stervenskoud buiten, snak naar een beetje warmte.
    Tuurlijk hebben de treinen weer eens last van een beetje sneeuw, ongelooflijk in een welvarend land
    als Nederland. Nou maedje ik kan niet zo goed vertellen zoals jij dat kan maar ben ik gedachten vaak bij jou.
    Dikke kus Karien.

  • 21 Januari 2013 - 18:18

    Monique:

    Hee Ronnie,

    Even een reactie uit een belachelijk koud Limburg. Klinkt wel heeeel spannend allemaal. Hier is het zondag ook spannend geweest.... een aardbeving met een 3,4 op de schaal van Richter. Weinig schade, gelukkig. Maar goed dat het hier gebeurd, daar in Mogadishu zou het een stuk erger zijn geweest.
    Ik vind het waanzinnig knap wat je doet. De foto's die je gestuurd hebt, waren wel heel erg lachen, haha. Je voeten verdienen wel een voetbadje 's avonds. Hou je taai en vanuit een ijskoud Limburg ook een dikke knuffel.

  • 21 Januari 2013 - 18:20

    Eric En Gerda:

    Inderdaad een prachtig verhaal: wat jij daar allemaal al mee gemaakt hebt in de korte periode dat je daar bent te gek voor woorden
    Deze verslagen zijn leuk om te lezen en ik vindt dat je deze reisverslagen moet gaan bundelen, als je terug in nederland bent verder uitwerken en er een boek van maken kan nog een bestseller worden is in iedergeval het proberen waard.
    Wees voorzichtig en iwij hopen snel weer een verslag van je te lezen groetjes Eric en Gerda

  • 21 Januari 2013 - 19:26

    Marieke :

    Héééééééééy Renee,

    Waat te gék om dien verhaole te laeze zik!!!!!!!!
    Sjóen om te laeze desse al aant inburgere bis dao!
    En neet veur te stille wie det dao draan geit he...

    Maar weit zéker det de tied dao vluugt veur dich, dus geneet lekker en haoij os
    maar oppe heugte! Ich dink oppe tied aan dich en mis dich hiej waal huur....

    Hiej verder alles ''zien gangetje''

    Ich hub dich helaas neet mier persuunlijk eine sjoene tied kinne winsse,
    toen waas de vogel plots al gevlaoge! Maar den maar via de mail;

    Renee, hiel veul plezeer dao!!!!!!!!!!! Dieke knoevel van Marie XXX

  • 21 Januari 2013 - 21:13

    Jan:

    Hey Ronnie,

    Leuk die verhalen van jou en ook fijn dat je er ondanks de ellende toch veel plezier kan maken. Neem anders wat van die gozers mee, leuk voor in de nachtdienst.
    Have fun and take care!
    Groetjes,
    Jan

  • 21 Januari 2013 - 21:22

    Sylvia:

    Heey Renee,

    Wat een mooi verhaal. Geweldig hoe je het aan ons verteld !
    Knap waar je allemaal mee bezig bent en wat je probeert te verbeteren.
    Veel plezier en succes verder !

    Leefs oet ein kaad Herte, Sylvia.

  • 21 Januari 2013 - 22:11

    Roland :

    Helemaal jouw ding

  • 21 Januari 2013 - 22:59

    Jefke:

    Zeker......weg met dae bank....hoppa ut raam oet! Klinkt allemoal primitief, uitdagend en leerzaam! Leer die hassans daar maar fijn iets! Hiej lig sjnee....ich haat sjnee!! Dieke doei meid!!! Xxx

  • 22 Januari 2013 - 10:27

    Marjolein:

    Hey Meadje,

    Waat een verhoal weer. Geweldig om te leaze. Is net of ze neave mich stuus om t te vertellen.
    Ich tiep maar ff in t plat zodet ze det idd neet verlears haha ;).
    Zo te leaze busse in eeder geval good bezig doa. Vinj t ech super knap van dich, auch wie ze hun get probeers bie te bringen.

    Gelukkig begins se auch al get in te burgeren. Amuseer dich doa nog.

    Gr Marjolein

  • 22 Januari 2013 - 14:13

    Hannie:

    Reneeke!!

    Tof verhaal en ik word blij van je enthousiasme!! Heel veel geduld moet je hebben met de mensjes daar en hopen dat je wanneer je alles 958362 keer hebt vertelt het toch een keer blijft hangen. Misschien zijn ze gewoon heeeel traag van begrip. Jij doet in ieder geval je uiterste best (had ook niet anders verwacht)!
    Fijn dat je na je werktijd ook in beetje kan ontspannen en kan afschakelen van de ellendigheid. Ben trouwens wel benieuwd naar de hometrainer op houten blokjes...:)

    Meid haaj dich, ik ben trots op je!

    xxx Hannie

  • 22 Januari 2013 - 14:18

    Bob:

    Klinkt als een dolle boel daar haha. Alleen die bacterie onzin zou me beetje zorgen baren. Maar badminton en duits nagesynchroniseerde films maken heel veel goed !

    Wel mooi dat je wat kunt betekenen voor die mensen daar !

  • 22 Januari 2013 - 16:34

    Carolien:

    Lievee Renee!!

    Wat een verhalen en dat nu je pas een paar weken daar bent!! Fijn dat je het naar je zin hebt daar en al goed aan het inburgeren bent!! Lekker dat je je daar kan uitleven met wat te sporten en de hassans graag met je mee doen:D

    Bizarre verhalen dat de mensen gewoon niet door hebben hoe belangrijk het is dat je alleen al een deur dicht laat. Maar ik weet zeker dat wanneer jij weg gaat ze een heleboel hebben bijgeleerd!!

    Heel veel succes nog en ik ben alweer benieuwd naar je je volgende verslag.

    X Carolien

  • 22 Januari 2013 - 17:17

    Jonny:



    Ha Renee

    Ik heb elke dag al gekeken waar blijft het volgende verhaal,zo prachtig om dit te lezen en zo knap van je om dit te doen.
    Ik denk ook wel moeilijk niet,is het soms niet frustrerend om te moeten werken met "niks"?Hier trekken we een kast open en hup daar is het maar van de andere kant als je met "niks"veel kunt bereiken dat moet geweldig zijn..
    Ik blijf jaloers en hoop weer gauw wat van je te lezen.

    liefs en een hele dikke knuffel
    jon

  • 22 Januari 2013 - 19:56

    Margriet :

    Hoi Renee

    Wat een verhalen allemaal. Ik zie het al voor me hoe je daar alles probeert te regelen. Dat je gewend raakt aan het primitieve leven daar vind ik voor jou heel normaal. Je ging vroeger met de meiden ook naar Eindhoven om een weekend te volleyballen. Iedereen met een paar tassen vol en Renee kwam met een klein rugzakje waar ook nog ballen in zaten. Je bent het wel gewend. Nou lieve meid heel veel sterkte daar achter. Pas goed op je zelf en ik zal je verhalen met plezier blijven lezen.
    Groetjes en dikke knuffel van Margriet vrouwtje van de kanoman.

  • 24 Januari 2013 - 14:24

    Carrie:

    Heee Renee,

    Wat een berichten van uit het warme Somalie.Zit met verbijstering je ervaringen te lezen. Goed dat je bepaalde zaken kunt relativeren.En wat voor ons zo van zelf sprekend is,daar zo anders geregeld of nog niet geregeld is.Nog veel werk te verzetten,waar je met jouw enthousiasme en inzet aan bij kunt dragen.
    Als dich de mood in de schoon(heb se neet aan,begriep ik)zakt,dan maar efkes op de kop staon!

    Hals und beinbruch!

    Heel veel liefs en ein dieke knuffel van mich! Carrie

  • 25 Januari 2013 - 13:39

    Vicky:

    Renee'ke / Ronnie / mevr. Nightingale

    Ich lach mich hillemaol sjeif mit dien verhaole hahaha! Fantastisch..
    Heel sjiek wasse allemaol mit maaks dao en wat een mooie foto's! Mit det kiendje is eg sjattig!

    Ich wins dich nog eine hééééle mooie tied dao! Ich verheug mich noe al op dien volgende verslaag!

    Xx Vicky

  • 25 Januari 2013 - 16:26

    Danny:

    Hey Ronnie,

    Ik heb een kater morgen lees ik de andere helft.

  • 26 Januari 2013 - 08:01

    Bianca:

    Ha Renee,
    Wat fijn om weer wat van je te horen!
    Je hebt echt schrijvers talent!!!
    Vooral die opmerking a la Werter daar heb ik om moeten lachen.
    Goed bezig daar,
    xxx bianca

  • 26 Januari 2013 - 15:47

    Nena:

    Heeeeee Reneeee,

    Wat een verhaal weer, je maakt echt van álles mee! Wat een vet zooi!! hahaha niet normaal!
    Maar wat je zegt je kunt er maar beter mee lachen. En hoe je het verteld echt leuk! Echt precies jou:D!!
    Gelukkig maak je het goed:)!
    Zeg als je al duits tegen jezelf gaat praten is wel HEUL erg, neem er een halve liter bij;), of kennen ze dat daar niet;)?

    Ik wacht met plezier op je volgende bericht!

    Dikke knuffel xxxxxxxxxxxxx

  • 27 Januari 2013 - 14:29

    Jasna:

    HA RENEE,
    een paar keer geprobeerd iets van me laten weten maar nog niet gelukt ivm drukte hier...
    Ik geniet van elke woord die je opschrijft,geweldig die verhalen van jou! Ik neem aan dat je goed gewend bent en dat je op je plek zit!
    We hebben ook hier op cadio(a1) "link R.Dierex"en iedereen probeerdt zo veel mogelik op de hoogte te blijven.Je kunt je bijna niet voorstellen hoe daar primitief is want hier kunnen mensen zo zeuren om kleine dingen zoals; ijswater,hoofdsteun hoog/laag etc
    De foto's zijn mooi....stuur ze zoveel mogelijk...
    Ik mis inderdaad jou "high five" maar dan word dan gedecompeseerd met die verhalen.
    En laten we eerlilijk zijn als moslim-vrouw ziet je geweldig uit,ha,ha,ha
    Dikke knuffel en tot volgende verslag! XXXX Jasna

  • 28 Januari 2013 - 17:24

    Maike:

    Ha Renee!

    Echt gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Die frustraties.... ik kan het me helemaal voorstellen.
    Heb je ook al dingen uit de omgeving gezien?

    De foto's zijn ook wel grappig. Meteen zie je overal een geweer. Lekker veilig is het daar;)

    Veel plezier nog!

    Groetjes Maike

  • 28 Januari 2013 - 21:04

    Evelyne:

    He Ronnie,
    Heb net nog even de foto's bekeken. Leuk,bijzonder.
    Btw koningin Beatrix treedt af. Big news hier.
    Hou je haaks.
    Groetjes Evelyn xxx

  • 01 Februari 2013 - 09:59

    Danny Simons:

    Hey ronnie,

    Aug un kater ??

  • 07 Februari 2013 - 11:19

    Hannie:

    Jippie Foto's!!

  • 26 Augustus 2016 - 09:38

    Liimka:

    Renee,

    Lkn ma'og yihiin dadkaad hada waxaas kasheekeyso, wax fican Ayaan qawaday/sameysay, lkn Adbo makula fiicnaan laheen hadi adi dhibkaas kuheysan laha in tawartii laga shekeeyo ama si qosol qosol ah lakuugu sheekeesta. Hada waxeey ku qawan ilmahasi inaad malqaween thy ama aad lcg heesato, lkn waxeey og yihiin inaad dardoda dhib aa umarowso ama aad rabto inaad cawiso. Ani waxan ogahay ineeyna Somalië ama Mogadishu eeysan saan waligeed ahaheenin. Marka Adigo mahadsan Kajanga naga daa Yarka.
    Adi marka hore af Somali ma'aqrin taqanaa? haha wada ani af somali wax kugu soqoree. Dhib malahan hadadan aqrin aqoonin was cadi. :) Al
    Ani hadalkaan Kuma dhihin inaan ku caaynayo cml lkn waa cadi lee ;)

    Jaw ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Somalië, Mogadishu

Somalie

Ontwikkelingswerk in Mogadishu

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2013

bouwvakker

15 April 2013

ingeburgerd

15 Maart 2013

This Is Africa3

15 Maart 2013

This Is Africa2

15 Maart 2013

This Is Africa1
Renee

Actief sinds 29 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1378
Totaal aantal bezoekers 23119

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2015 - 01 Augustus 2016

weekendje weg

05 Januari 2013 - 05 Juli 2012

Somalie

Landen bezocht: